سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

فقط مَنْ یُظْهِرُهُ الله و کسی که مَنْ یُظْهِرُهُ الله به او می آموزد آیاتِ بیان را درک می کنند.

«کسی اِحاطه به آنچه خداوند نازل فرموده در بیان نمی نماید اِلّا مَنْ یُظْهِرُهُ الله اَوْ مَنْ عَلَّمَهُ عِلْمَهُ [مضمون به فارسی: یا کسی که مَنْ یُظْهِرُهُ الله عِلمِ بیان را به او می آموزد.]» (باب 2 از واحد 2 بیان فارسی)

لوحِ حُکمت: اَبعادِ حیاتی حکیمانه (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

در لوح مبارک حکمت تطابق علوم و ادیان http://noghtenazar.org/node/1770 را مورد تحقیق قرار دادیم. در این مقاله سعی بیش تری شده که بتوان استنباط عمیق تری از اَمرِ «حِکمت» در آثار حضرت بهاءُالله به دست آورد.

در درجۀ اوّل باید قبول نمود که قسمتی از حکمت این است که در حقیقت نکات عمیق تری از آنچه که در عالمِ مادّه احساس می شود وجود دارد.

«لَمّا مُلِئَتْ عُیُونُ اَهْلِ الشَّرْقِ مِنْ صَنایِعِ اَهْلِ الغَربِ لِذا هامُوا فِی الاَسبابِ وَ غَفَلوا عَنْ مُسَبِّبِها وَ مُمِدِّها مَعَ اِنَّ الّذینَ کانُوا مَطالِعَ الحِکْمَةِ وَ مَعادِنَها ما اَنْکَرُوا عِلَّتَها وَ مُبْدِعَها وَ مَبْدَأها.» ۳ [مضمون به فارسی: وقتی که چشم های اَهلِ شرق از صنایعِ اَهلِ غرب پُر شد ایشان در «اسباب» سرگردان شدند و از «مسبّب و مَدَد کنندۀ اسباب» غافل شدند با این که مَطالعِ و مَعادنِ حکمتْ علّت و اِبداع کننده و اصل و سرچشمۀ آن را اِنکار نکردند.]

تشخیص این که نوع بشر در واقع محتاج به مربّیِ اِلهی است «اوّلین قدم در راه حکمت» است:

«قُلْ اَوَّلُ الحِکمَةِ وَ اَصْلُها هُوَ الاِقرارُ بِما بَیَّنَهُ اللهُ لِاَنَّ بِهِ اسْتَحْکَمَ بُنیانُ السّیاسَةِ الَّتیٖ کانَتْ دِرْعاً لِحِفْظِ بَدَنِ العالَمِ.» ۴ [مضمون به فارسی: بگو اَوّلِ حکمت و اصلِ آن اقرار به آنچه خداوند تبیین فرموده است می باشد چه که به آن بنیانِ سیاستی که زرهی برای حفظِ بدنِ عالَمِ است مستحکم می شود.]

بُعد دیگری از حکمت که از آثار حضرت بهاءُالله استنباط می گردد در مورد مطالب و محتویات فعالیّت های علمی و یا فلسفی می باشد. حضرت بهاءُالله مطالبی در مورد این سؤال که آیا عالمِ خلقت مَبدَئی داشته و یا در زمان بخصوصی خلق گردیده را بیان فرمودند. این نکته مربوط به مجادلۀ طولانیِ فلسفی در جهان اسلام است. در زمینۀ این گفتگو می توان مبحثی دربارۀ کلامِ اِلهی http://noghtenazar.org/node/1765 و نقش آن در خلقت عالم را یافت، (۵) که حضرت بهاءُالله مایل نمی باشند پیروانشان به چنین مبحثی داخل گردند.

«لَیْسَ لِجَنابِکَ أنْ تَلْتَفِتَ اِلیٰ قَبلُ وَ بَعدُ اذْکُرِ الیَومَ وَ ما ظَهَرَ فیهِ اِنَّهُ لَیَکْفِی العالَمینَ اِنَّ البَیاناتِ وَ الاِشاراتِ فیٖ ذِکْرِ هٰذِهِ المَقاماتِ تُخْمِدُ حَرارَةَ الوُجُودِ لَکَ اَنْ تَنْطِقَ الْیَومَ بِما تَشْتَعِلُ بِهِ الاَفئِدَةُ وَ تَطیرُ اَجسادُ المُقبِلینَ.» ۶ [مضمون به فارسی: بر آن جناب نیست که به قبل و بعد توجّه کنید. امروز و آنچه را که در آن آشکار شده ذکر کنید بدرستی که آن عالمیان را کفایت می کند. بدرستی که بیانات و اِشارات در ذکرِ این مقامات حرارتِ وجود را خاموش می سازد. بر توست که امروز به آن چیزی سخن گویی که به آن قلب های مشتعل می شود و جسدهای مُقبلین به پرواز می آید.]

شاید بُعدِ پُر اهمّیّتِ دقائقِ مندرجۀ لوحِ مبارکِ حِکمت در حیاتی حکیمانه مربوط به روابط و تماس با دیگر نفوس در جامعۀ بشری باشد.

«یا قومُ دَعُوا الرّذائِلَ وَ خُذُوا الفَضائِلَ کُونُوا قُدوةً حَسَنَةً بَینَ النّاسِ وَ صَحیفةً یَتَذَکَّرُ بِهَا الاُناسِ. مَنْ قامَ لِخِدمَةِ الاَمرِ لَهُ أنْ یَصدَعَ بِالحِکمَةِ وَ یَسْعَی فیٖ اِزالَةِ الجَهلِ عَن بَینِ البَریَّةِ قُل أنِ اتَّحِدُوا فی کَلِمَتِکُم وَ اتَّفِقُوا فی رَأیِکُم وَ اجْعَلوا اَشراقَکُم اَفضَلَ مِنْ عَشِیِّکُم وَ غَدَکُم اَحسَنَ مِن اَمسِکُم. فَضلُ الاِنسانِ فِی الخِدمَةِ وَ الکَمالِ لا فِی الزّینَةِ وَ الثَّروَةِ و المالِ اِجعَلوا اَقوالَکُم مُقدَّسَةً عَنِ الزَّیغِ وَ الهَویٰ وَ اَعمالَکُم مُنَزَّهةً عَنِ الرَّیبِ وَ الرِّیا. قُلْ لاتَصْرِفُوا نُقُودَ اَعمارِکُمُ النَّفیسةِ فِی المُشتَهيّاتِ النَّفسِيَّةِ وَ لا تَقتَصِرُوا الاُمورَ عَلیٰ مَنافِعِکُمُ الشَّخصِيَّةِ. اَنفِقُوا اِذا وَجَدتُم وَ اصْبِرُوا اِذا فَقَدْتُم. اِنَّ بَعدَ کُلِّ شِدّةٍ رَخاءٌ وَ مَعَ کُلِّ کَدِرٍ صَفاءٌ اِجتَنِبُوا التَّکاهُلَ وَ التَّکاسُلَ وَ تَمَسَّکُوا بِما یَنتَفِعُ بِهِ العالَمُ مِنَ الصَّغیرِ وَ الکَبیرِ وَ الشُّیُوخِ وَ الاَرامِلِ. قُلْ اِیّاکُم اَنْ تَزرَعُوا زُؤانَ الخُصُومَةِ بَینَ البَریّةِ وَ شَوکَ الشُّکُوکِ فِی القُلُوبِ الصّافِیَةِ المُنیرَةِ.