×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ... دين سيستمي است كه همهءاجزايش ب ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

بهائی بودن چه معنائی دارد
1396/07/02

بهائی بودن چه معنائی دارد (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۱۹ ژوئن ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

البتّه جوابی یکسان برای این سؤال نمی توان پیدا نمود. هر یک از بهائیان تعریفی برای خود دارند که بخودی خود شاهد این نکته است که تعالیم حضرت بهاءُالله هر کدام جنبه های متفاوتی دارد که به استنباط شخصی هر یک از نفوس ارتباط دارد. بینش و بصیرت این که بهائی بودن چه معنایی می تواند داشته باشد از آثار حضرت بهاءُالله سرچشمه می گیرد. آنچه که به ذهن متبادر می گردد این است که بهائی بودن قالب مخصوصی ندارد.

از جنبه ای می توان گفت بهائیان نفوسی هستند که سعی در به اجرا گذاشتن تعالیم حضرت بهاءُالله دارند. این نظریه در نهایت دقیقاً سرچشمه اش در متون آثار حضرت بهاءُالله تشریح شده است. ۳ در سطح فردِ بهائی معنای بهائی بودن اعتقاد به مَظهَریّتِ حضرتِ بهاءُالله و کوشش صادقانه در زندگی کردن بر اساس تعالیمِ حضرتشان است. این یعنی عاشق ایده آل ها و آرمان ها شدن و آرزوی تبدیل آنها به واقعیّت است. این به معنی کمال نیست. این یک سفر است. سفری است که از تمامی نوع بشر خواسته شده در آن شرکت نمایند.

حضرت عبدُالبهاء نظرات متفاوتی را در این باره بیان می فرمایند که فراتر از یک عنوان می باشد.

«فردی ممکن است فقط به نام بهائی باشد. اگر فِی الواقع بهائی است رفتار و کردارِ وی دلیل قاطعِ آن می باشد» ۴

و اعمالی مانند:

«مَحَبَّت به نوع بشر، خلوص نسبت به همگان، تمرکز در وحدتِ عالمِ انسانی، نوع دوستی، سرشار از نارِ مَحَبَّتِ اِلهی، تحصیلِ علمِ اِلهی در آنچه برای نوع بشر سودمند است» ۵

در مقامی دیگر حضرت عبدُالبهاء چنین تعریف می فرمایند:

«بهائی یعنی جمیعِ عالَم را دوست داشتن و با کلِّ بشر مهربان بودن، در خدمت به نوع کوشیدن و در سبیلِ صلحِ عمومی و ترویجِ اُخُوَّتِ حقیقی همّت کردن.» ۶

در یکی از آخرین خطاباتِ خویش قبل از ترک آمریکا، حضرت عبدُالبهاء این نکته را که بهائی بودن چه معنائی دارد به این صورت توضیح می فرمایند:

«شما باید مَظهَرِ مَحَبَّت و شَفقت نسبت به عالم انسانی گردید. خود را برتر از دیگران نبینید و همگان را با خود مساوی ملاحظه کنید و همگی را خادمِ آستانِ اِلهی محسوب دارید. خداوند به همگان مَحَبَّت دارد بنابراین شما هم به همگان از اعماق قلب مَحَبَّت نمائید، پیروان همۀ ادیان را بر خود ترجیح دهید، سرشار از مَحَبَّت برای تمامِ اَجناس باشید و هم چنین نسبت به تمام ملّیّت ها مهربان باشید. هیچ نفسی را تحقیر ننمائید و بدون تفاوت همگان را ستایش کنید. لِسان را به کلماتِ نالایق آلوده ننمائید... طوری رفتار نمائید که قلوبتان خالی از نفرت باشد. قلوبتان از هیچ نفسی آزرده نگردد... قُوای خویش را متمرکز به شَعَف و سُرور دیگران نمائید. مبادا مبادا قلبی را آزرده نمائید.» ۷

می توان از بیانات حضرت بهاءُالله نیز در این مورد چنین نتایجی به نحو ذیل گرفت.

«ای دوستان قدر و مقام خود را بدانید زحمات خود را به توهّمات این و آن ضایع منمائید شمائید اَنجُمِ سَماءِ عِرفان و نسائم سحرگاهان شمائید میاهِ [آب ها] جاریه که حیات کلّ مُعلّق به آٓن است و شمائید اَحرُفِ کتاب. بکمالِ اِتّحاد و اِتّفاق جهد نمائید که شاید موفّق شوید به آنچه سزاوارِ یومِ اِلهیست. براستی می گویم فساد و نزاع و ما یَکرَهُهُ العُقولُ [آنچه را که عقل ها دوست ندارند] لایق شأن انسان نبوده و نیست.» ۸

«اين نارِ مَحَبَّت اَحزاب مختلفه را در يک بِساط جمع نمايد.» ۹

در اوقاتی که حضرت بهاءُالله در سیاه چال طهران محبوس بودند و با مرگ فاصلۀ زیادی نداشتند آیندۀ حیات بهائیان را می توانستند به خاطر بیاورند که بِنَفسِه باعث آرامشِ وجودِ مبارک بود.

«و در شبی از شب ها در عالم رؤیا از جمیع جهات این کلمۀ عُلیا اِصغا [شنیده] شد: اِنّا نَنْصُرُکَ بِکَ وَ بِقَلَمِکَ لا تَحْزَنْ عَمّا وَرَدَ عَلَیکَ وَ لا تَخَفْ اِنَّکَ مِنَ الآمِنینَ سَوفَ یَبْعَثُ اللهُ کُنُوزَ الأرضِ وَ هُمْ رِجالٌ یَنصُرُونَکَ بِکَ وَ بِاسْمِکَ الَّذیٖ بِهٖ اَحْیَا اللهُ اَفئِدَةَ العارِفینَ.» ۱۰ [مضمون به فارسی: بدرستی که ما تو را به خودت و به قلمت یاری می کنیم از آنچه بر تو وارد شده غمگین مشو و نترس بدرستی که تو در اَمن و اَمانی. بزودی خداوند گنج های زمین را برمی انگیزد و این گنج ها رِجالی هستند که تو را به خودت و به نام خودت که خداوند به واسطۀ آن قلب های دانایان را زنده کرد، یاری می کنند.]

با سالیان درازی که در میان چنین فرشتگانِ حضرت بهاءُالله شخصاً زندگی نمودم، قادر به بیان دیگری نیستم. //youtu.be/zfPzUZ_25yw

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۷۴ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: //beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). مجموعه الواح نازله حضرت بهاءُالله بعد از کتاب اقدس، لوحِ مقصود.
(۴).ترجمه به مضمون بیان مبارک، برای اصل بیان مبارک به فارسی به وب سایت زیر مراجعه نمایید:
//www.bahai.org/library/authoritative-texts/abdul-baha/promulgatio…
(۵). ایضاً.
(۶). بهاءُالله و عصر جدید، صص: ۸۵، ۸۶.
(۷). ترجمه به مضمون بیان مبارک.
(۸). منتخباتی از آثار حضرت بهاءُالله، شمارۀ ۶.
(۹). مجموعه الواح نازله حضرت بهاءُالله بعد از کتاب اَقدس، لوحِ دنیا، صص: ۵۰-۵۱.
(۱۰). رسالۀ اِبنِ ذِئب، صفحۀ ۷.

نظر خود را بنویسید