×
صفحه نخستدرباره سایتشرایط استفادهحریم خصوصیتماس با ما
اصول اعتقاداتاخلاقیاتتاریخاجتماعیاحکامادیان دیگراقتصادبشاراتحقوق بشرسیاستپاسخ به اتهاماتشعر و ادبفهرست تمام مقالات
پیامهای مرکز جهانی بهائی اخبار جامعۀ بهائی گشت و گذار در اخبار بخش سردبیر

برای شروع یا قطع اشتراکتان در خبرنامه سایت، آدرس ایمیل خود را در ذیل وارد کنید.

ثبت نام
قطع اشتراک
twittertelegraminstagram
×
ببخشید کجا می‌توانم تمام پیامه ... بسیار پرمحتوی و پرمعنا بود یاد ... مهم نیست بهائیت دین است یا هرچ ... واقعا تاسف آوره.این اتفاق در ا ...
در پاسخ به فصلنامه مطالعات تاریخی شماره های 17 و 20 در پاسخ به ویژه نامه 29 ایّام جام جم ندای حق
یوزارسیف هم خاتم النبیّین بود!وقت آن است كه بدانيم دين بهايي چيستدرد دلی با خانم وزیر بهداشتآیا بهاییان در انتخابات شرکت می کنند؟تخریب گورستان‌ و عدم صدور جواز دفن بهاییان در شماری از شهرهای ایران
img

سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.

اَبعادِ وحدت: لوحِ اِتّحاد
1398/02/09

اَبعادِ وحدت: لوحِ اِتّحاد (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

اوّل اکتبر ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

پدیدۀ وحدت صریحاً و تلویحاً در رسالت و تعالیم حضرت بَهاءُالله تنیده شده. وحدت تمامیِ هدفِ رسالتِ حضرت بَهاءُالله می باشد. در «لوحِ اِتّحاد» حضرتشانْ اَبعادِ متفاوتِ اِتِّحادِ بشری را تشریح می فرمایند. تا حال ترجمۀ رسمیِ این لوحِ مبارک به زبان انگلیسی هنوز در دست نیست ولی در کتابِ «نَفَحاتِ ظهور»، جلد چهارم از جناب ادیب طاهرزاده و هم چنین دکتر موژان مؤمن ترجمۀ غیر رسمی ای را با توضیحاتی در اختیار گذاشته اند. دو قسمت زیر از لوح مبارک استخراج گردیده که در یکی از پیام هایِ بیتُ العَدلِ اَعظم به زبان انگلیسی آمده.

«از جمله اِتّحادِ مَقام است و اوست سببِ قیامِ اَمر و اِرتفاعِ آن مابَینِ عِباد. برتری و بهتری که به میان آمد عالَم خراب شد و ویران مشاهده گشت. نفوسی که از بَحرِ بَیانِ رَحمٰن آشامیده اند و به اُفُقِ اَعلیٰ ناظرند باید خود را در یک صُقْعْ و یک مقام مشاهده کنند. اگر این فِقره ثابت شود و به حَول و قُوّۀ اِلهی مُحَقَّق گردد، عالَمْ جَنَّتِ اَبْهیٰ دیده شود.

بَلیٖ انسانْ عزیز است چه که در کُلّْ آیۀ حَقّ موجود ولکن خود را اَعْلَمْ و اَرْجَحْ و اَفْضَلْ و اَتْقیٰ و اَرْفَعْ دیدن خطائیست کبیر. طُوبیٰ از برای نفوسی که به طِرازِ این اِتّحاد مُزَیَّنَند و مِنْ عِندِالله موّفق گشته اند.» ۳

متن اصلی این لوح مبارک «اِتِّحادِ مَقام» می باشد. حضرت بَهاءُالله با مثالی تشریح می فرمایند که افتخار در پیشوائیِ مذهبی امری است که خطا می باشد. در کلیّتِ متنِ دیانتِ بهائی عَدَمِ وجودِ طبقۀ «ممتاز» مرتّباً تکرار گردیده. بنابراین اصل، بیتُ العَدل اَعظمِ اِلهی نظر را به بیان حضرت شوق ربّانی ولیِّ اَمرِ دین بهائی //noghtenazar.org/node/1644 خطاب به مُنتَخَبینِ مؤسّساتِ بهائی جلب می نمایند.

«اعضای محفل... نـبايد هرگز چنین تصوّ‌ر نمايند که به منزلۀ زينت و زيورِ هیکلِ اَمرُالله [دیانت بهائی] بوده و فطرتاً از حیث استعداد و لیاقت بر ديگران برتری داشته و يگانه مُروّجینِ تعالیم و مَبادیِ اَمرُ‌الله می‌باشند، و بايد با کمالِ خُضوع به انجامِ وظائفِ خود قیام کرده با فکری آزاد از هرگونه تقیّد و از رویِ نهايتِ انصاف و وظیفه شناسی و با صراحت و سادگی و با تعلّقِ تامّ به منافع و مصالحِ ياران و اَمرُ‌الله و عالَمِ انسانیّت چنان همّتی نمايند که نَه تنها موردِ اطمینان و حمايت واقعی و احترامِ مُوکِّـلینِ خود که بايد به آنان خدمت نمايند واقع شوند، بلکه بايد قدرْشناسی و مَحَبَّتِ قلبیِ آنان را نیز جلب کنند.» ۴

انواع دیگرِ وحدت هم در لوح مبارکِ اِتّحاد مورد نظر قرار گرفته.

یکی «اِتّحادِ دین» است و دیگری «اِتِّحادِ قول» در حالی که اِتّحادهای دیگر، «اِتّحادِ اَعمال»، «اِتّحادِ اَموال»، «اِتّحادِ اَرواح» می باشد.

این مَضامین در بسیاری از آثار حضرت بَهاءُالله دیده می شود. به عنوان مثال وحدتِ اَقوال هم در لوحی خطاب به پاپْ پِیِ نُهُم //noghtenazar.org/node/1742 نازل گردیده:

«اِنَّ رَبَّکُمُ الرَّحْمٰنُ یُحِبُّ اَنْ یَریٰ مَنْ فِی الْاِمکانِ کَنَفْسٍ واحِدَةٍ وَ هَیْکَلٍ واحِدٍ.» ۵ [مضمون به فارسی: بدرستی که پروردگارِ رحمٰنِ شما دوست دارد مردم جهان را مانند فردی واحد و هیکلی واحد ببیند.]

وحدتِ اَدیان //www.noghtenazar.org/node/1546 یکی از تعالیم اساسی حضرت بَهاءُالله می باشد گرچه بحثی دربارۀ وحدتِ اَعمال مبحثی غیرِ آشنا باشد ولی اهمیّتِ آن در این نکته است که از نظر تاریخی اختلافِ اَقوال باعثِ تفرقه گردیده.

در مورد اِتّحاد در مال و ثروت حضرت بَهاءُالله نظرِ مُخاطَبینِ خویش را بکُلّی به نکتۀ متفاوتی دیگر که در جامعه مرسوم است متوجّه می سازند و آن اِفتخار در تجمّعِ ثروت که عاملِ «برتری» نفسی بر دیگران می شود.

«اُنْظُرُوا ثُمَّ اذْکُرُوا ما اَنْزَلَهُ الرَّحْمٰنُ فِی الفُرقانِ وَ یُؤثِرُونَ عَلیٰ اَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهٖ فَاولئِکَ هُمُ الفائِزُونَ. [مضمون به فارسی: بنگرید سپس ذکر کنید آنچه را که [خداوندِ] رحمٰن در فُرقان [قرآن] نازل فرمود: و هر چند به چیزی نیازمند باشند باز مهاجران را بر خویش مقدم می‌دارند (و جانشان به کلی از بخل و حسد و حرص دنیا پاک است) و هر کس را از خوی بخل و حرص دنیا نگاه دارند آنان به حقیقت رستگاران عالمند.] فِی الحَقیقه این کلمۀ مبارکه در این مقامْ آفتابِ کلِماتست. طُوبیٰ لِمَنِ اخْتارَ اَخاهُ عَلیٰ نَفْسِهٖ.» ۶ [مضمون به فارسی: خوشا به حال کسی که برادرِ خود را بر خودش ترجیح داد.]

نکتۀ جمع آوری ثروت و مال در یکی از مقالات قبلی با توجّه به پیام های بیتُ العَدلِ اَعظم تحت عنوان «تعدیلِ مَعیشت» //www.noghtenazar.org/node/1531 تشریح گردید.

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۱۷۱ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: //beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). اَدعیۀ حضرتِ محبوب، صص: ۳۹۶، ۳۹۷.
(۴). ترجمه، به نقل از دستخط بیتُ ‌العَدلِ اَعظم خطاب به محفل روحانی ملّی بهاییان ايالات متّحدۀ آمريکا مورّخ 19 می 1994. بیان حضرت ولی امرالله در ( Bahai Adminstartaion) صفحۀ ۶۴ و پیام بیتُ العَدلِ اَعظم، مورّخ ۲۷ مارچ ۱۹۷۸.
(۵). نِدایِ رَبُّ الجُنود، صفحۀ ۲۱.
(۶). مجموعه اَلواح نازله بعد از کتابِ اَقدَس، کلمات مبارکۀ فردوسیّه، صفحۀ ۳۹.

نظر خود را بنویسید